Selasa, 11 Disember 2012

Kisah Si Gembala Kambing

Selamat pagi murid-murid. Cikgu doakan semua murid sentiasa sihat dan ceria selalu. 
           Hari ini cikgu ada satu cerita berjudul 'Si Gembala Kambing'. Baca dan fahamilah cerita ini.


         Pada suatu hari, seorang gembala sedang mencari kambingnya yang hilang. Puas dia merayau-rayau di dalam semak dan hutan untuk mencari kambingnya yang hilang itu. Tiba-tiba si gembala ternampak seekor singa sedang berjalan ke araahnya. Singa itu berjalan terjengkek-jengkek kerana kakinya terpijak duri. 

               Si gembala sangat kasihan melihat singa itu. Kalau dia tidak memberi pertolongan kepada singa itu, tentu ia tidak dapat mencari makan dengan kakinya yang sakit. Si gembala pun  mencabut duri dari kaki singa itu. Singa itu sangat gembira. Kini kakinya tidak sakit lagi.

                Pada suatu hari, si gembala itu keluar mencari kayu api bersama anaknya. Si gembala itu menyuruh anaknya menunggu di bawah pokok ketika dia pergi mencari kayu api. Tiba-tiba muncul seekor singa yang sangat besar. Singa itu mengaum dan hendak menerkam anak si gembala itu. Si gembala yang melihat dari jauh menjerit dengan sekuat hati menyuruh anaknya lari untuk meneyelamatkan diri daripada dimakan oleh singa itu.

                Apabila mendengar suara si gembala itu, singa berhenti mengaum. Ia memandang ke arah gembala itu dan mengenali gembala yang pernah menolongnya dahulu. Perlahan-lahan singa itu berjalan meninggalkan si gembala lalu masuk ke dalam hutan.

Tugasan hari ini;
Bagaimanakah dengan cerita 'Si Gembala Kambing' ini? Cikgu pasti semua murid berasa seronok membacanya. Baiklah, di dalam cerita ini, terdapat beberapa nilai murni yang boleh dijadikan pengajaran. Tuliskan lima nilai murni yang terdapat di dalam cerita 'Si Gembala Kambing' beserta ulasan di dalam satu perenggan. Ikut panduan serta tip-tip menjawab Bahagian C Bahasa Melayu Kertas 2 yang telah murid-murid tonton melalui tayangan video semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan